شدوبن یا شادوبن اینستاگرام چیست و رفع آن چگونه است ؟

شدوبن یا شادوبن اینستاگرام چیست و رفع آن چگونه است ؟

اصطلاح «شدوبن یا ممنوعیت در سایه» را حدودا سال ۲۰۰۶ برای اولین بار توییتر استفاده کرد. توییتر اعلام کرد توییت‌هایی که توهین آمیز باشند دارای یک وقفه موقت شده و در نتیجه کاربرانی که قوانین توییتر را بشکنند، توییت‌های آنها فیلتر می‌شود. البته توییتر برخلاف اینستاگرام کاربران خود را مطلع می‌کند!

اما بر روی پلتفرم اینستاگرام وقتی شدوبن اتفاق می‌افتد، کاربر مطلع نمی‌شود. آن‌ها پست‌های شما را از کاربرانی که شما رو فالو نمی‌کنند پنهان می کنند، که مانعی برای رشد اکانت شما و دریافت فالوئر بیشتر می‌شود. زیرا افرادی که شما را فالو نمی‌کنند، قادر به دیدن پست‌های شما از طریق هشتگ یا اکسپلوور نخواهند بود. و تمام هشتگ‌های شما و استراتژی‌های آن شکست می‌خورد. اگر از اینستاگرام برای کسب‌وکار استفاده می‌کنید، شکست در استراتژی، می‌تواند باعث کاهش مشتری و درآمد و در نتیجه منجر به شکست بیزینس شود.

شدوبن (shadowban): شدوبن مسدودکردن و بلاک کردن محتوای کاربرانی است که محتوایی بر خلاف قوانین اینستاگرام منتشر می‌کنند، به گونه‌ای که به کاربران نیز اطلاع‌رسانی نمی‌کند. اگر شما از طرف اینستاگرام شدوبن شده‌اید، محتوای شما برای کاربرانی که شما را فالو نکرده‌اند، از طریق سرچ هشتگ و یا اکسپلورر اینستاگرام نشان داده نمی‌شود.

 چگونه بفهمیم شادوبن شده‌ایم؟

چک کردن اینکه آیا پست‌های شما از طریق سرچ هشتگ به نمایش داده می‌شود، بهترین راه برای این است که بفهمید شدوبن شده‌اید یا نه. برای این کار، پست جدیدی در اینستاگرام با دو یا سه هشتگ غیر معروف در کپشن، و چند هشتگ غیر معروف در کامنت اول بگذارید. سپس چک کنید که آیا پست‌های شما برای اکانت هایی که شما را فالو نکرده‌اند از طریق هشتگ نمایش داده می‌شود یا نه. (توجه داشته باشید که اگر شما از یک هشتگ معروف استفاده کرده‌اید، احتمال اینکه آن‌ها قادر به پیدا کردن تصویر شما باشند تقریبا صفر می‌شود. بنابراین، از هشتگ‌های غیر معروف که به‌طور روزانه آپدیت نمی‌شوند برای بررسی این موضوع استفاده کنید.)

به سایت‌های “تست شدوبن” اعتماد نکنید!  آن‌ها قابل اعتماد نیستند. خیلی از مردم گزارش داده‌اند که از طریق این سایت‌ها متوجه شدوبن شده‌اند. اما اکانت آن‌ها در واقعیت شدوبن نشده بود!

چند نکته برای اجتناب از شدوبن (shadowban)

۱. از هشتگ‌های ممنوعه و منقضی استفاده نکنید.
۲. از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای فالو اتوماتیک یا خرید فالوئر استفاده نکنید.
۳. از انجام فعالیت‌های زیاد در اینستاگرام خود اجتناب کنید.
۴. به استفاده از هشتگ‌های تکراری پایان دهید.
۵. مطمئن شوید از طرف کاربران ریپورت نشده‌اید.

به صورت شفاف مشخص نشده که شادوبن شامل چه مواردی می‌باشد، اما چیزی که راجع به آن مطمئن هستیم این است که اینستاگرام جرایمی برای کسانی که به صورت غیر عادی رفتار می کنند تعیین کرده است.

۱.  از هشتگ‌های ممنوعه و منقضی استفاده نکنید.

با توجه به میلیون‌ها کاربر فعال که در اینستاگرام وجود دارند، کنترل آنچه به اشتراک می‌گذارند و یا هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنند، برای اینستاگرام کاری سخت و طاقت فرسا است. بسیاری از مواقع هشتگ‌های عادی و بی‌ضرر از طریق اکانت‌های فیک و یا ربات‌ها، با استفاده ار محتوای نامناسب مورد تهاجم قرار می‌گیرند. گاهی یک هشتگ عادی و بی‌ضرر مانند beautyblogger# می‌تواند به طور انبوهی در محتواهای نامناسب مثل پورن، اسپم‌ها یا تصاویر نژادپرستانه استفاده شود. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد و اینستاگرام هم متوجه این رخداد می‌شود، آن‌ها یا این هشتگ را به طور کامل حذف کرده یا کاربرد آن را به شدت محدود می‌کنند. وقتی شما از یکی از این هشتگ‌ها در عکس‌هایتان استفاده می‌کنید، این کار سبب می‌شود که سایر هشتگ‌های شما «منقضی» شده و در نتیجه برای هیچکدام از هشتگ‌هایتان نتیجه نگیرید.

استفاده‌ی یکی از این هشتگ‌های بن شده (ممنوعه) و بلک لیست مثل followforfollow ، می‌تواند یک پست را غیر قابل دیدن و اکانت را شدوبن کند. بعضی اوقات نگه داشتن این هشتگ‌ها، زیر پست‌های قدیمی باعث ایجاد این مشکل می‌شود و همچنین برداشتن آن‌ها می‌تواند به رفع مشکل کمک کند. هشتگ‌های خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ کدام از آن‌ها بن شده (ممنوعه) نباشد. برای این کار، هشتگ‌ها را روی اینستاگرام جستجو کنید. اگر فقط پست‌های برگزیده به نمایش در آمد و نه چیز دیگری، می‌تواند دلیلی بر شدوبن بودن هشتگ باشد.
گاهی اوقات اینستاگرام یک پیغام کوتاه روی صفحه‌ی هشتگ می‌گذارد با اشاره به این موضوع که به دلیل نقض قوانین پنهان شده‌اند. مانند تصویر زیر:

پیش نمایش هشتگ های بن شده(ممنوعه)

اخیرا اینستاگرام بیشتر از ۶۰ هزار هشتگ را بن(ممنوع) کرده.
اگر از هشتگ‌های بن شده (ممنوعه) استفاده کرده‌اید، مطمئن شوید که دیگر استفاده نمی‌کنید، زیرا باعث جلوگیری از نمایش پست‌های شما در هشتگ‌های استفاده شده می‌شود.

توصیه می‌شود بخوانید: الگوریتم الگوریتم اینستاگرام چگونه و با چه راه‌هایی مغلوب می‌شود؟

۲.  از بات‌ها و نرم‌افزارهای فالو اتوماتیک یا خرید فالوئر استفاده نکنید.

تغییرات اخیر الگوریتم اینستاگرام، باعث شده تا استفاده از اپلیکیشن‌های زمانبندی پست‌ها که عکس‌های شما را به صورت خودکار ارسال می‌کند و یا دریافت لایک و فالوئر خودکار، برای اکانت شما شدوبن به ارمغان بیاورد. تا به حال از این بات‌ها استفاده کرده‌اید؟ مانند لایک و کامنت خودکار و یا از این قبیل کارها؟ حتی اگر سال‌ها پیش از سرویس این بات‌ها استفاده کرده باشید، ممکن است هنوز به اکانت شما متصل باشد. برای فهمیدن، از طریق دسکتاپ کامپیوتر، با اکانت خود لاگین شوید، و بررسی کنید آیا آن ها هنوز به اکانت شما لینک شده اند یا نه. برای انجام اینکار با استفاده از کامپیوتر وارد سایت www.instagram.com  شوید، وارد صفحه پروفایل شوید، سپس روی گزینه Edit your profile کلیک کنید و وارد بخش Authorized Applications شوید. در این بخش هر ابزاری را که نمیشناختید با کلیک بر روی کلید بزرگ آبی رنگ Revoke Access دسترسی اش را لغو کنید.

اینستاگرام از کجا می‌فهمد شما از این اپلیکیشن‌ها و بات‌ها استفاده می‌کنید؟! خیلی ساده. وقتی اکانت شما در یک لحظه از آی پی های مختلف لاگین می‌شود، این به نظر اینستاگرام مشکوک است و باعث جلب توجه آن‌ها می‌شود.

استفاده از ربات فالو آنفالو موجب شادوبن خواهد شد؟

نمی‌توان به صورت دقیق به این سوال پاسخ داد، ما در جورچین اکانت‌هایی داشته‌ایم که با بات که شادو بن نشده‌اند و همچنین اکانت‌هایی بدون استفاده از بات مشکلی برایشان پیش آمده است. اما میزان فعالیت بات می‌بایست با میزان فعالیت اکانت در اینستاگرام مطابقت داشته باشد.

۳. از انجام فعالیت‌های زیاد در اینستاگرام خود اجتناب کنید.

اطلاع دارید که برای لایک کردن، کامنت گذاشتن و یا فالو و آنفالو محدودیت‌هایی وجود دارد؟ این محدودیت‌ها شامل تعداد عکس‌هایی که لایک می‌کنید، تعداد کامنت‌هایی که زیر پست‌ها می‌گذارید و تعداد افرادی است که فالو و یا آنفالو می‌کنید، است. این محدودیت‌ها، بر اساس سن و قدمت اکانت متفاوت است. ولی به طور معمول بهتر است بیشتر از ۱۵۰-۲۰۰ لایک، ۶۰ کامنت و ۶۰ فالو و آنفالو در ساعت انجام ندهید.

۴. به استفاده از هشتگ های تکراری پایان دهید

اشتباه دیگری که خیلی از کاربران انجام می‌دهند و دلیل شدوبن آن‌ها می‌شود، استفاده از هشتگ‌های یکسان و تکراری است. اگر شما در یک بازه‌ی زمانی از هشتگ‌های تکراری استفاده کنید، ممکن است از نظر اینستاگرام اسپم(هرزنامه) باشد. همچنین اینستاگرام اعلام کرده است، استفاده بیش از اندازه از هشتگ تاثیری بر بازدید از پیج شما ندارد و حتی ممکن است اثر منفی داشته باشد. پس برای اینکه پست‌هایتان به مخاطبین بیشتری نشان داده شود و شانس‌ شما برای دیده شدن از طریق جستجوی تگ(هشتگ) بیشتر شود، هشتگ‌های خود را به روز کنید و به صورت چرخشی تغییر دهید. توصیه می‌شود که ۱۰ الی ۲۰ مجموعه ترکیبی متفاوت داشته باشید. و از آنها به صورت رندوم برای پست‌های خود استفاده کنید.

توصیه می‌شود بخوانید: چگونه با ایجاد سبک برند بازاریابی در شبکه های اجتماعی خود را متحول کنیم؟

۵. مطمئن شوید از طرف کاربران ریپورت نشده‌اید.

اکانت شما به طور مداوم به اینستاگرام گزارش می‌شود؟ همیشه مراقب ریپورت شدن از طرف دیگر کاربران باشید! اگر آن‌ها تایید کنند که شما خطایی انجام داده‌اید و قوانین اینستاگرام را نقض کرده‌اید(نقض قانون کپی رایت، ارسال پست‌هایی با محتوای نامناسب، انتشار هرزنامه و …)، ممکن است اینستاگرام اکانت شما را غیر فعال کند و یا در معرض شدوبن قرار بگیرید.
مواردی نیز وجود دارد که اکانت‌های بیزینسی توسط رقبا ریپورت می‌شوند. متاسفانه شما نمی‌توانید به انگیزه‌های ناعادلانه مردم برای ریپورت(گزارش) کردن پی ببرید. با این حال سیاست رسمی اینستاگرام این است که حساب کاربری شما را بررسی کند تا مطمئن شود محتوای شما در تضاد با قوانین اینستاگرام است. در نهایت اگر حساب شما دیسیبل شده و دلیل آن را نمی‌دانید، می‌توانید از اینستاگرام درخواست کنید تا دوباره بررسی کند و امیدوار باشید که حساب کاربریتان را برمی‌گرداند.

۶. چگونه می‌توانیم اکانت خود را از شادوبن نجات دهیم؟

برای رهایی از شدوبن قوانین رسمی و دستورالعمل دقیقی توسط اینستاگرام ارائه نشده است، و باید بر اساس آزمون صحیح و خطا پیش برویم. اگرچه خبر خوب این است که به نظر می‌رسد شدوبن دائمی نیست و بیشتر کاربران بعد از ۲ الی ۳ هفته از بند شدوبن رها شدند.

۱. اکانتتان را از حالت بیزینس به پرسونال(شخصی) تغییر دهید.
۲. مدت کوتاهی فعالیت نداشته باشید و پست نگذارید.
۳. به اینستاگرام ایمیل بزنید و در مورد مشکلات پیش آمده توضیح دهید.
۴. لغو مجوز api
۵. از هک رشد و گروه‌های تعامل اجتناب کنید.
۶. فعالیت‌های مفید در چهت پاکسازی پلتفرم اینستاگرام

۱. حساب کاربریتان را از حالت بیزینس به پرسونال تغییر دهید.

این یک راه‌حل قطعی نیست. اما بعضی از اینستاگرامرها گزارش داده‌اند که با تغییر به پرسونال اکانت، مشکل آنها حل شده است.
یک دلیلی پشت این داستان وجود دارد که ممکن است کارساز باشد؛ از زمانی که اینستاگرام توسط فیسبوک خریداری شد، آنها سعی کرده‌اند تا از پلتفرم اینستاگرام  کسب درآمد کنند. و این کار را با محدود کردن دسترسی و تعامل حساب‌های بیزینسی و کسب‌وکار انجام می‌دهند و بدین وسیله از شما می‌خواهند تا برای تبلیغات، به اینستاگرام سفارش دهید. پس با تغییر اکانت بیزینسی به اکانت شخصی یا پرسونال اکانت، ممکن است از لیست شدوبن حذف شوید.
نکته: مطمئن شوید ارتباط اکانت اینستاگرام و فیسبوک را قطع می‌کنید.

۲. مدت کوتاهی فعالیت نداشته باشید و پست نگذارید.

برخی کاربران مدعی شده‌اند که با عدم فعالیت به مدت ۲-۳ روز ، اکانت آن‌ها از حالت شدوبن خارج شده است. اگر تصمیم دارید این کار را بکنید بهتر است این مدت هیچ گونه فعالیتی اعم از کامنت گذاشتن، پست گذاشتن و حتا لاگین شدن نداشته باشید.
بعد از ۲-۳ روز استراحت و عدم فعالیت می‌توانید تعاملات خود را مثل قبل دوباره شروع کنید. اما با احتیاط، زیرا اینستاگرام نظاره‌گر اکانت شماست.

۳. به اینستاگرام ایمیل بزنید و دذمورد مشکلات پیش آمده توضیح دهید.

قطعا برقراری ارتباط با اینستاگرام برای رفع مشکلات، تاثیر گذار است.از قسمت “report a problem”  با اپلیکیشن اینستاگرام این کار را انجام دهید. برای این کار مسیرزیر را دنبال کنید:

Profile> right toolbar>setting>report a problem>something isn`t work

سپس در پیامی کوتاه مشکل خود را توضیح دهید. توجه داشته باشید که به شدوبن شدنتان اشاره‌ای نکنید، بهتراست بگویید که هشتگ‌هایتان کار نمی‌کند و یا پست‌هایتان دیده نمی‌شود.

 ۴. لغو مجوز API

آیا از اپلیکیشن‌های جذب فالوئر استفاده کرده‌اید و اطلاعات حساب کاربریتان را به آنها داده‌اید؟ این نیز می‌تواند دلیل شدوبن شدن شما باشد. پس مطمئن شوید که هیچ اپلیکیشنی دیگر به اکانت شما دسترسی ندارد. اگر تا به حال از سرویس‌های دریافت خودکار لایک،فالوئر و … استفاده کرده‌اید، پسوورد خود را تغییر دهید و دسترسی این اپلیکیشن‌ها را قطع کنید و اگر دارای API متصل شده هستند از طریق نسخه وب اینستاگرام حذف کنید. همچنین از نرم‌افزارهایی که باعث تغییر IP می‌شود اجتناب کنید. تغییر زیاد لوکیشن از نظر اینستاگرام مشکوک است و باعث شادوبن (shadowban) می‌شود.

۵.از هک رشد و گروه‌های تعامل اجتناب کنید.

در کپشن و کامنت پست ۶۰ هشتگ می‌گذارید؟ آیا از بات و اپلیکیشن‌های خودکار فالو و آنفالو استفاده می‌کنید؟ به گروه‌های تعامل یا پاد پیوسته‌اید؟ (پاد: گروه‌هایی هستن که در صورت اشتراک گذاری پست در آن‌ها ، افراد ملزم به لایک کردن و یا اشتراک گذاری پست هستند.) دست نگه دارید! این موارد ممکن است در اکثر اوقات به کار آیند، اما هنگامی که شدوبن شوید، دیگر کارساز نیستند و حتی باعث ضرر شما می‌شوند.

۶. فعالیت‌های مفید در جهت پاکسازی پلتفرم اینستاگرام

در جهت اثبات بر حقیقی بودن اکانتتان، اقداماتی در جهت پاکسازی پلتفرم اینستاگرام می‌تواند بسیار تاثیرگزار باشد. بر اساس تحقیقات تیم مناابع، اعلام اکانت‌های اسپم ، ریپورت هشتگ‌های نامناسب و گزارش عکس‌های نامرتبط با هشتگ‌ها می‌تواند به رفع شدوبن کمک کند.

حرف آخر

اگر از اینستاگرام به صورت واقعی استفاده می‌کنید، از سرویس‎های اتوماتیک یا خودکار استفاده نکنید، و هشتگ‌های خود را چک کنید. همیشه احتمال کمی برای شدوبن شدن وجود دارد. همچنین الگوریتم اینستاگرام همیشه در حال تغییر است، و هرروز یک تله‌ی جدید می‌گذارد تا از نقض قوانین جلوگیری کند. پس شرایط هر روز تغییر می‌کند، با احتیاط به فعالیت خود در اینستاگرام ادامه دهید.
اینستاگرام الگوریتم خود را با گذر زمان تغییر می‌دهد و این باعث رشد و یا کاهش نرخ تعامل (اینگیجمنت) می‌شود. بنابراین نگران نباشید، در حال حاضر تعامل تنها راه رشد و نجات اکانتتان است.

منبع : جورچین